14 Tanda Awal Kehamilan Yang Wanita Perlu Tahu

Apabila seorang wanita merancang untuk hamil atau mempunyai kecurigaan bahawa dia mungkin sedang hamil, adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda awal kehamilan.

Tanda-tanda awal kehamilan ini boleh membantu wanita mengesahkan kehamilan mereka dan memulakan penjagaan prenatal yang diperlukan pada peringkat awal. Namun, penting untuk diingat bahawa setiap wanita mungkin mengalami tanda-tanda yang berbeza, dan ada yang mungkin tidak mengalami tanda-tanda sama sekali.

Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui pelbagai tanda-tanda kehamilan yang mungkin berlaku untuk memastikan kesihatan ibu dan bayi yang sedang berkembang.

Dalam artikel ini, saya akan kongsikan beberapa tanda awal kehamilan yang biasa berlaku dan memberikan maklumat mengenai bagaimana untuk mengenal pasti tanda-tanda tersebut.

Tanda Awal Kehamilan

tanda awal kehamilan

Untuk mengesahkan kehamilan, ujian kehamilan menggunakan kit ujian kehamilan (test pack) sememangnya satu-satunya cara yang boleh dilakukan. Bagaimanapun, pasangan suami isteri juga boleh untuk mengenali ciri-ciri kehamilan sebagai pertimbangan awal sebelum mengambil ujian kehamilan.

Berikut adalah beberapa tanda atau ciri-ciri awal kehamilan yang penting untuk diketahui:

1. Loya Dan Muntah

Loya dan muntah atau morning sickness adalah salah satu tanda awal kehamilan yang paling dikenali. Menarut Health Line, seperti namanya, morning sickness biasanya muncul pada waktu pagi.

Namun, kemungkinan loya dan muntah juga boleh dirasai pada waktu siang dan malam. Loya biasanya bermula apabila anda hamil 4-6 minggu dan berakhir apabila anda memasuki trimester kedua (minggu ke-13 atau ke-14).

2. Terlepas Haid

Selepas bakal janin melekat pada dinding rahim, badan wanita hamil akan mula menghasilkan human chorionic gonadotropin (hCG). hCG adalah hormon yang membantu tubuh mengekalkan kehamilan. Hormon ini juga berfungsi menghentikan haid wanita setiap bulan semasa mengandung.

Kebanyakan wanita biasanya mula tidak datang haid selepas 4 minggu pembuahan. Oleh itu, hanya sekali terlepas haid boleh menjadi petanda awal kehamilan, kecuali bagi wanita yang mempunyai jadual haid yang tidak teratur.

3. Pendarahan Ringan

Kadangkala tompok darah dari faraj boleh menjadi tanda awal kehamilan.

Dalam proses kehamilan, telur yang disenyawakan akan berkembang menjadi bakal janin dan melekat pada dinding rahim. Proses pelekatan ini boleh merosakkan beberapa saluran darah di dinding rahim dan menyebabkan pendarahan ringan atau bintik-bintik darah dari faraj.

Keluarnya darah yang boleh menjadi tanda kehamilan biasanya berlaku antara 6-12 hari selepas telur disenyawakan. Pendarahan boleh dilihat sebagai tompok darah merah jambu atau coklat. Pendarahan juga boleh kelihatan seperti darah haid ringan. Selain pendarahan ringan, wanita hamil akan sering merasa kejang di perut. Kekejangan ini serupa dengan kekejangan sebelum haid anda, tetapi lebih ringan.

4. Hidung Tersumbat

Peningkatan paras hormon tertentu boleh menyebabkan membran mukosa pada sekitar hidung membengkak.

Dalam sesetengah kes, ia turut boleh berdarah. Pembengkakan ini, khususnya jika dicampur dengan penghasilan cecair mukus yang banyak, akan menyebabkan hidung tersumbat.

5. Mood Swing

Mood Swing yang kerap boleh menjadi tanda-tanda kehamilan yang kurang umum atau tanda-tanda kehamilan yang sering tidak disedari. Perubahan mood berlaku pada wanita hamil akibat perubahan hormon dalam beberapa minggu pertama kehamilan.

Wanita yang hamil mungkin berasa lebih emosi daripada biasa atau sebelum mereka hamil. Tanda-tanda perubahan mood kehamilan adalah lebih biasa pada wanita yang hamil buat kali pertama.

6. Sakit Kepala

Wanita hamil mungkin mengalami sakit kepala yang disebabkan oleh peningkatan tahap estrogen dalam badan. Tekanan atau keletihan juga boleh menyebabkan sakit kepala.

Untuk mengatasi masalah ini, wanita perlu berjumpa doktor terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang ubat semasa hamil, termasuk ubat penahan sakit yang dijual bebas.

7. Pening

Tekanan darah boleh turun semasa awal kehamilan kerana saluran darah mengembang untuk menghantar lebih banyak darah ke rahim. Pening boleh menjadi gejala tekanan darah rendah pada wanita hamil, yang mungkin juga berlaku akibat keletihan, paras gula darah rendah dan tekanan.

Makan dalam bahagian kecil, kerap, dan cuba mengawal tekanan boleh membantu wanita hamil mengatasi pening sebagai simptom kehamilan.

8. Jerawat

Satu lagi tanda awal kehamilan yang boleh dialami oleh ramai wanita ialah jerawat. Sesetengah wanita yang sudah mempunyai jerawat biasanya akan menjadi lebih teruk semasa mengandung.


9. Rasa Pelik di Dalam Mulut

Pakar percaya bahawa perubahan hormon boleh menyebabkan keadaan yang dipanggil dysgeusia pada sesetengah wanita hamil.

Sesetengah wanita mengadu rasa pelik di dalam mulut, seperti merasakan kehadiran logam atau banyak air liur yang keluar. Walaupun gejala ini mungkin mengganggu atau tidak selesa, tetapi hal ini tidak perlu dibimbangkan.

10. Sesak Nafas

Peningkatan hormon progesteron yang berlaku dalam beberapa minggu pertama kehamilan boleh menyebabkan wanita bernafas lebih kerap daripada biasa. Akibatnya, wanita hamil boleh berasa seolah-olah mereka sesak nafas.

11. Gusi Berdarah

Gusi berdarah boleh menjadi gejala kehamilan yang sering tidak disedari. Semasa mengandung, hormon estrogen mempengaruhi peningkatan aliran darah ke rongga mulut. Bekalan darah ke mulut ini boleh menyebabkan gusi menjadi lebih renggang dengan gigi dan menjadikan konsistensinya lebih lembut dan sensitif.

Dalam keadaan ini, gusi akan mudah berdarah hanya kerana isyarat mulut yang salah ketika makan dan menggosok gigi. Bagi mengatasi gusi berdarah, ibu hamil dinasihatkan mengurangkan pengambilan makanan yang terlalu keras.

12. Sembelit

Perubahan hormon boleh menyebabkan sesetengah wanita mengalami sembelit semasa hamil. Tahap progesteron yang tinggi boleh menjejaskan cara usus berehat, yang boleh menyukarkan pergerakan usus atau menyebabkan sembelit. Gejala ini boleh dialami oleh sesetengah wanita pada trimester pertama.

13. Perut Kembung

Perut kembung, termasuk ciri-ciri kehamilan yang sering tidak disedari. Punca kembung perut kembali kerana hormon. Progesteron yang dihasilkan wanita cukup banyak semasa hamil boleh memberi kesan relaks sehingga pergerakan atau pergerakan sistem penghadaman menjadi perlahan.

Selain itu, peningkatan usia kandungan menyebabkan rahim membesar dan memberi tekanan pada usus besar sehingga mengganggu pengosongan makanan.

Cara mengatasi perut kembung iaitu mengelakkan makanan yang mengandungi gas seperti durian, kobis, tembikai, dan minuman berkarbonat kerana ia akan memburukkan lagi perut kembung. Selain itu, cuba kunyah makanan dengan betul ketika makan kerana ia boleh meringankan kerja perut.

14. Lebih Kerap Membuang Air Kecil

Kerap membuang air kecil boleh menjadi petanda awal kehamilan yang sering tidak disedari. Gejala ini biasanya mula berlaku sekitar awal minggu ke-6 hingga ke-8 selepas pembuahan.

Semasa kehamilan, perubahan hormon menjadikan pundi kencing lebih sensitif, menjadikannya lebih sukar bagi wanita untuk menahan air kencing. Refleks, seperti bersin, batuk, atau ketawa mungkin juga boleh membuatkan wanita membasahi katil secara tidak sengaja semasa mengandung. Kerap membuang air kecil adalah tanda awal kehamilan yang normal.


Kesimpulannya, mengetahui tanda-tanda awal kehamilan sangat penting bagi wanita yang merancang untuk hamil atau yang sedang mencurigai diri mereka sedang hamil. Dengan mengetahui tanda-tanda ini, wanita dapat memastikan kesihatan ibu dan bayi yang sedang berkembang dan memulakan penjagaan prenatal yang sesuai.

Selain itu, menjaga diri dalam keadaan sihat dan aktif semasa hamil adalah sangat penting untuk memastikan kehamilan berjalan dengan lancar dan membantu mengurangkan risiko komplikasi. Oleh itu, pastikan untuk mengambil kira tanda-tanda awal kehamilan dan melakukan penjagaan prenatal yang diperlukan, serta memperhatikan perubahan-perubahan dalam tubuh semasa kehamilan.

Semoga artikel ini memberi manfaat dan membantu anda dalam memahami tanda-tanda awal kehamilan.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel