Tarian Singa (Sejarah & Asal Usul)

asal usul tarian singa

Tarian Singa (bahasa Cina: 舞獅; pinyin: wǔshī) merupakan tarian tradisional dalam adat warisan masyarakat Cina yang mana penarinya meniru pergerakan singa dengan memakai kostum singa. Kostum singa dipersembahkan oleh dua orang penari, seorang di hadapan dengan menggerakkan kepala kostum, dan seorang di belakang.

Di atas pentas yang disediakan, kedua-dua penari akan bergerak seperti singa. Tarian singa ini akan diiringi dengan gong, gendang, dan dentuman mercun yang dipercayai membawa tuah.

Sejarah Dan Asal Usul Tarian Singa

Singa secara tradisinya dianggap pelindung dalam kebanyakan budaya Asia, terutamanya dalam kalangan keturunan Cina.

China, Taiwan, Jepun, Korea, Thailand, Indonesia, Malaysia, Singapura, dan Vietnam semuanya telah mengamalkan tarian singa. Setiap negara ini mempunyai corak dan gaya tarian yang tersendiri. Tarian ini bagaimanapun lebih dikenali sebagai warisan Cina kerana sejarahnya dikatakan wujud sejak lebih 1,000 tahun dahulu. Dua tarian singa yang paling terkenal dan popular ialah "Tarian Singa Utara" dan "Tarian Singa Selatan".

Tarian Singa Utara

tarian singa utara

Tarian Singa Utara berasal dari utara China, di mana ia digunakan sebagai hiburan diraja. Merah, oren, dan kuning digunakan dalam kostum singa (hijau dan kuning untuk kostum singa betina). Tarian Singa Utara ini mengandungi lebih banyak pergerakan akrobatik dan bertujuan untuk menghiburkan.

Tarian Singa Selatan

tarian singa selatan

Tarian Singa Selatan menjadi lambang yang mempunyai ciri-ciri yang berkaitan dengan alam sekitar. Tarian ini selalu dipersembahkan sebagai sebahagian daripada upacara menghalau semangat jahat dan sebagai sebahagian daripada upacara memohon tuah. Pelbagai warna digunakan dalam Tarian Singa Selatan. Kepala kostum itu mempunyai mata yang lebih besar daripada Singa Utara dan memiliki cermin serta tanduk di hadapan kepalanya. Mata singa itu sama ada hitam dan putih atau merah dan putih. Ini dilakukan untuk menekankan sifat pemalu singa.

Diharap dengan artikel mengenai asal usul dan sejarah tarian singa ini dapat memberikan manfaat dan pengetahuan kepada anda. Sekian.

RUJUKAN: Wikipedia
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel