14 Petua Hilangkan Selsema Dengan Mudah & Cepat

petua hilangkan selsema

Selsema sangat mudah untuk menyerang, terutamanya kerana cuaca yang tidak menentu dan sukar untuk diramalkan. Sebelum kita masuk ke petua hilangkan selsema tanpa ubat atau pergi ke doktor, mari kita ketahui lebih lanjut tentang selesema.

Selesema mudah menjangkiti tubuh seseorang kerana virus yang menyebabkan selesema mudah merebak di sekeliling kita. Selsema biasa adalah jangkitan yang disebabkan oleh virus yang menyerang sistem pernafasan manusia. Virus ini boleh menyerang dengan mudah kerana ia melekat pada objek dan terbang melalui udara.

Sebelum kita berjumpa doktor apabila kita selsema, kita sendiri boleh cuba hilangkan selsema tersebut. Tentukan tahap keterukan selsema terlebih dahulu. Selsema ringan masih boleh diatasi dengan cuba mengikuti petua hilangkan selsema yang saya kongsikan ini.

Petua Hilangkan Selsema

1. Suhu

Orang yang selesema harus memberi perhatian lebih kepada dua faktor: suhu bilik dan suhu badan. Apabila selesema menyerang, tindak balas pertahanan badan terhadap virus menyebabkan demam. Elakkan tempat sejuk dan berpakaian hangat. Suhu sejuk boleh memburukkan lagi gejala selsema.

2. Minum Banyak Air

Air putih mempunyai banyak manfaat kesihatan. Ia juga mampu menangani selsema. Minum 8 gelas air putih setiap hari untuk memastikan tekak anda bebas daripada kuman yang menyebabkan selsema.

3. Minuman Panas

Selain minum air masak yang banyak, anda juga perlu minum teh panas, milo panas, dan minuman lain yang serupa. Semasa selsema, banyak cecair dikeluarkan dari hidung, air liur, dan peluh.

Akibatnya, anda harus minum air panas untuk menggantikan cecair badan yang hilang. Minuman panas boleh membantu melegakan hidung tersumbat, mengelakkan dehidrasi dan melegakan sakit tekak. Tambahan pula, wap air panas boleh mencairkan lendir.

4. Rehat Secukupnya

Selsema ringan hanya boleh dirawat dengan rehat yang mencukupi. Orang dewasa memerlukan 6 hingga 7 jam tidur setiap hari secara purata. Ia mengambil masa 8 hingga 10 jam sehari untuk kanak-kanak. Bergantung pada aktiviti harian anda. Apabila selesema menyerang, cuba berehat sekurang-kurangnya 24 jam.

5. Kerap Basuh Tangan

Petua hilangkan selsema seterusnya adalah dengan kerap mencuci tangan. Basuh tangan dengan betul menggunakan sabun untuk mengelakkan selsema.

Contohnya, selepas memegang objek yang telah disentuh oleh sebilangan besar orang atau selepas bersin supaya virus tidak mudah berjangkit kepada orang lain. Mencuci tangan telah terbukti dapat mencegah penyakit berjangkit sehingga 80%.

6. Makan Dengan Kerap

Untuk memerangi virus dalam badan, badan memerlukan nutrisi yang mencukupi. Petua hilangkan selsema ini mungkin sukar dilakukan kerana apabila sejuk, selera makan biasanya berkurangan kerana badan berasa sakit yang amat sangat, dan perut mudah loya akibat sakit kepala.

Pastikan anda makan tiga kali sehari, pada waktu pagi, tengah hari, dan pada waktu malam. Badan anda memerlukan banyak tenaga untuk melawan virus.

7. Ambil Sup Panas

Sesetengah negara menasihatkan pesakit demam untuk mengambil sup hangat semasa sakit selsema. Jadi anda boleh lakukan ini untuk hilangkan selsema.

8. Rendam Badan Dalam Air Suam

Petua hilangkan selsema yang patut anda cuba jika anda tidak mampu mandi air sejuk ketika diserang selsema. Mandi selama tiga puluh minit dalam air suam boleh menjadikan badan lebih selesa dan santai.

Tetapi ingat, tidak lebih daripada tiga puluh minit jika anda tidak mahu selesema menjadi lebih teruk. Selepas itu, cepat-cepat memakai pakaian tebal untuk mengelakkan angin. Mandi dengan air suam juga boleh menyebabkan pori-pori kulit terbuka.

9. Minum Air Lemon

Air lemon juga boleh membantu melegakan simptom selsema. Keluarkan jus lemon dan campurkan dengan air suam dan madu. Herba ini perlu diambil dua kali sehari iaitu pada waktu pagi dan malam.

10. Hirisan Bawang Merah

Bawang adalah tumbuhan yang boleh menyerap virus, menjadikannya berguna sebagai rawatan selsema.

Anda boleh melakukan ini dengan bawang dalam dua cara. Pertama, hiris bawang dan letakkan di dalam bekas di sudut bilik tempat anda tidur. Cara kedua ialah hiris bawang kecil, campurkan dengan minyak kayu putih, kemudian sapu pada perut, dada, dan belakang.

11. Bernafas Pada Wap Air Panas

Orang yang mendapat selesema kerap mengalami hidung tersumbat. Untuk melegakan hidung tersumbat, sedut wap air hangat. Cara ini juga boleh digunakan untuk petua hilangkan batuk.

12. Halia

Halia adalah tumbuhan herba yang secara semula jadi mampu menangani selsema, muntah, dan loya kerana keberkesanannya dalam melegakan selsema dalaman, menurut Berita Kesihatan Universiti (UHN).

Ketuk halia ke dalam minuman panas atau air limau untuk merawat, atau amalkan minum teh halia.

13. Pakai Mask

Memakai mask bukan sahaja menghalang virus daripada merebak, tetapi ia juga menjadikan pernafasan lebih bersih dengan menghalang udara kotor daripada memasuki hidung yang terkena selesema.

14. Berjumpa Dengan Doktor

Apabila semua langkah sudah dilakukan tetapi masalah masih berterusan, dapatkan rawatan perubatan agar anda menerima pemeriksaan untuk menentukan punca sebenar dan dapat ubat yang terbaik.


Diharap perkongsian mengenai petua hilangkan selsema ini dapat membantu anda. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel