10 Khasiat Limau Kasturi Untuk Kesihatan

limau kasturi

Limau Kasturi adalah buah sitrus kecil yang mempunyai rasa masam manis, aroma yang harum dan kebiasaannya digunakan untuk tujuan hiasan, bahan masakan, atau herba perubatan. Nama saintifik bagi Limau Kasturi ialah Citrus microcarpa.

Limau Kasturi adalah berasal dari Filipina, dan tersebar ke asia tenggara. Ia sering dijadikan minuman sejuk bersama air batu. Ia dipercayai mampu menyejukkan badan dan menghilangkan dahaga dengan lebih berkesan.

Khasiat Limau Kasturi

Disebalik rasa masam manis dan aroma yang harum, buah Limau Kasturi mempunyai beberapa khasiat untuk kesihatan. Berikut adalah khasiat Limau Kasturi untuk kesihatan.

khasiat limau kasturi

1. Meningkatkan Sistem Imun

Antara khasiat Limau Kasturi ialah dapat meningkatkan sistem imun. Kandungan vitamin C dalam buah Limau Kasturi memberi kesan positif kepada kesihatan. Vitamin C adalah antioksidan semulajadi yang membantu menguatkan sistem imun dan melindungi tubuh daripada risiko jangkitan.

2. Membantu Mengurangkan Keradangan

Limau Kasturi mempunyai banyak sebatian antioksidan, terutamanya dalam kulitnya. Antioksidan bukan sahaja membantu mengurangkan keradangan sistemik, tetapi ia juga boleh mengurangkan risiko penyakit seperti penyakit jantung dan beberapa jenis kanser.

3. Memperbaiki Penglihatan

Beta-karotena yang terdapat dalam buah Limau Kasturi bertanggungjawab untuk menghasilkan pigmen dan mengehadkan degenerasi makula, dengan itu membantu mata kita menjadi lebih cerah dan sihat.

4. Membantu Dalam Penurunan Berat Badan

Selain membekalkan serat untuk membantu meningkatkan penglihatan, jus Limau Kasturi membantu meningkatkan pembakaran lemak, mengurangkan lemak dengan cepat dan mengawal berat badan dengan berkesan.

5. Melegakan Sakit Tekak Dan Batuk

Buah Limau Kasturi mengandungi minyak pati menjadikan Limau Kasturi mempunyai ciri antibakteria, anti-radang, dan penipisan kahak yang berkesan melegakan sakit tekak dan batuk.

6. Melegakan Tekanan

Seperti yang dinyatakan di atas, Limau Kasturi mengandungi minyak pati. Dengan wangian yang lembut, ia membantu kita berehat, sekaligus mengurangkan tekanan.

7. Memperbaiki Sistem Penghadaman

Melancarkan sistem penghadaman adalah salah satu manfaat kesihatan Limau Kasturi. Limau Kasturi adalah makanan yang kaya dengan serat yang patut kita masukkan ke dalam menu pemakanan harian kita. Seperti yang kita sedia maklum, serat adalah nutrien penting yang membawa manfaat yang tidak terkira kepada kesihatan, termasuk kesan yang baik terhadap sistem penghadaman. Sekiranya badan kekurangan serat, ia akan menyebabkan banyak penyakit seperti senak, sembelit, sakit perut, dan kembung perut.

8. Menurunkan Kolesterol

Jus Limau Kasturi boleh membantu menurunkan kolesterol sekaligus membawa kepada kesihatan jantung yang lebih baik.

Sebagai ahli keluarga sitrus, Limau Kasturi kaya dengan pektin, serat larut yang merendahkan LDL. LDL yang tinggi, atau lipoprotein berketumpatan rendah, membawa kepada pengumpulan kolesterol dalam arteri.

9. Mengurangkan Bau Badan

Bau badan berpunca daripada bakteria terurai menjadi asid pada badan. Kualiti antibakteria jus Limau Kasturi membantu menghilangkan bakteria ini.

Hanya tambah jus Limau Kasturi ke dalam air mandian dan biarkan ia membantu membersihkan bau yang tidak diingini dari kulit.

10. Meningkatkan Tenaga

Sekiranya anda sering merasa letih dan penat, cuba ambil jus Limau Kasturi dengan setitik madu untuk membantu meningkatkan tenaga. Vitamin C segar dan rasa pedas membantu menghilangkan keletihan.


Kesimpulannya, Limau Kasturi sememangnya memiliki pelbagai khasiat untuk kesihatan namun kita tidak boleh mengambil Limau Kasturi ketika perut kosong kerana ianya mempunyai asid organik, yang boleh merengsakan lapisan perut. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel