8 Makanan Diet Supaya Kurus Yang Berkesan

Semakin hari semakin ramai orang yang sedar akan kepentingan menjaga kesihatan dan bentuk badan yang ideal.

Salah satu cara yang paling popular ialah melalui diet. Tetapi, banyak juga yang berasa terhad dengan diet kerana mereka berasa bahawa diet akan mengorbankan citarasa makanan yang lazat dan menyeronokkan.

Namun, sebenarnya, terdapat banyak makanan diet yang dapat membantu anda mengekalkan bentuk badan ideal dan pada masa yang sama memastikan anda masih dapat menikmati citarasa makanan yang lazat.


8 Makanan Diet Supaya Kurus

makanan diet supaya kurus

Berikut adalah makanan yang sesuai untuk membantu anda menurunkan berat badan.

1. Makanan kumpulan utama

Salah satu pilihan makanan untuk diet ialah dengan mengambil kumpulan makanan utama. Anatara makanan yang termasuk dalam kumpulan makanan utama ialah:
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran.
  • Roti, bijirin dan kentang.
  • Daging, ikan dan ayam.
  • Produk tenusu seperti susu dan keju.

2. Telur

telur

Telur adalah pilihan sarapan pagi yang boleh dimasukkan ke dalam menu makanan untuk membantu mengurangkan lilitan pinggang. Telur kaya dengan protein dan banyak vitamin dan mineral penting, seperti selenium dan riboflavin.

Satu kajian terhadap 30 wanita yang berlebihan berat badan menunjukkan bahawa makan telur untuk sarapan pagi meningkatkan rasa kenyang dengan ketara. Selain itu, ia juga dapat mengurangkan pengambilan makanan pada waktu siang berbanding makan bagel.


3. Oatmeal

Oatmeal adalah pilihan sarapan pagi sebagai makanan untuk diet, terutamanya jika anda mahu menurunkan berat badan. Oatmeal rendah kalori tetapi tinggi serat dan protein, dua nutrien yang mempengaruhi selera makan dan kawalan berat badan.

Kandungan oatmeal yang mempunyai beta-glucan dapat mengurangkan gula darah dan selera makan. Penyelidikan menunjukkan bahawa beta-glucan boleh mengimbangi paras gula dalam darah, berfungsi untuk mencegah penambahan berat badan, dan gangguan yang boleh meningkatkan selera makan.

4. Kacang

Kacang juga boleh menjadi makanan untuk diet bagi yang mahu menurunkan berat badan. Kacang memberikan keseimbangan sempurna serat, protein dan lemak yang menyihatkan jantung.

Satu kajian pada 169 orang menunjukkan bahawa menambah kacang ke dalam diet Mediterranean dengan ketara mengurangkan lilitan pinggang.

Ingat bahawa kacang juga sangat padat dalam kalori. Jadi hadkan pengambilan kacang anda kepada kira-kira satu auns (28 gram) pada satu masa untuk mengelakkan kalori daripada bertimbun.

5. Lemon

lemon

Memetik dari Healthline, beberapa bukti menunjukkan bahawa lemon adalah baik untuk dimasukkan ke dalam menu makanan untuk diet kerana ia boleh meningkatkan penurunan berat badan.

Dalam satu kajian, 48 orang dewasa telah diberikan dua diet rendah kalori yang mengambil 0.5 liter air lemon sebelum makan dan tanpa membuat jus lemon. Hasilnya selepas 12 minggu, peserta dalam kumpulan yang minum air lemon kehilangan berat badan 44% lebih banyak daripada yang lain.

6. Pisang

Pisang adalah antara buah yang terbaik untuk sarapan pagi ketika berdiet. Pisang mengandungi serat yang tinggi tetapi rendah kalori.

Satu pisang sederhana mempunyai lebih daripada 100 kalori tetapi mengandungi 3 gram serat makanan. Kandungan serat pisang boleh mencukupi sehingga 12% daripada keperluan serat harian dalam satu hidangan.


7. Kiwi

Buah kiwi kaya dengan vitamin C, K dan kalium. Kiwi juga merupakan sumber serat yang sangat baik dan bagus sebagai makanan untuk diet. Kiwi mengandungi jenis serat tertentu yang dipanggil pektin, yang telah ditunjukkan untuk meningkatkan rasa kenyang, mengurangkan selera makan dan menggalakkan penurunan berat badan.

8. Chia Seed

Makanan seterusnya untuk diet yang sedap dicampurkan ke dalam minuman ialah chia seed. Makanan untuk diet ini bagus dijadikan sarapan pagi yang untuk menurunkan berat badan.

Chia seed mengandungi serat yang tinggi dan boleh menyerap air untuk membentuk gel. Kemudian, chia seed boleh mengembang dalam perut untuk membantu anda rasa kenyang lebih lama.

Chia seed kaya dengan protein yang boleh melambatkan pengosongan perut dan mengurangkan tahap ghrelin, hormon yang berfungsi untuk merangsang rasa lapar.


Kesimpulannya, itulah senarai makanan diet yang boleh anda ambil sekiranya anda sedang berusaha untuk kurus atau menurunkan berat badan. Diharap perkongsian ini dapat memberikan manfaat kepada anda semua. Sekian.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel