Kenapa Kucing Bernafas Laju Dan Cara Mengatasi

kucing bernafas laju

Sebagai seorang pemilik kucing, mestilah ada kerisauan kalau nampak kucing yang kita pelihara nampak tidak berapa sihat.

Salah satu isu membimbangkan yang mungkin terjadi pada kucing kita adalah, kucing bernafas dengan laju. Ini mungkin menjadi satu masalah yang agak serius kerana sistem imun kucing yang tidak sihat.

Jadi, apakah yang menyebabkan kucing bernafas dengan cepat? Apa yang perlu kita lakukan untuk menangani kucing yang mengalami perkara seperti itu?

Sebelum itu, untuk pengetahuan kita semua, kadar pernafasan normal kucing yang sihat ialah, biasanya bernafas sekitar 16 - 40 nafas seminit bergantung kepada keadaan mereka.

Semasa tidur, kucing akan bernafas dengan lebih teratur dan tenang, oleh itu nafas mungkin berada di bawah 40 kali dalam satu minit.

Di bawah ini saya akan kongsikan kepada anda semua, mengapa kucing bernafas dengan laju dan cara untuk kita mengatasi masalah seperti ini.

Punca Kucing Bernafas Cepat

Pernafasan laju pada kucing dikenali sebagai tachypnea. Ini adalah tanda tahap oksigen rendah dalam darah (hipoksemia), tahap sel darah merah rendah (anemia), atau asma pada kucing.

Kadangkala pernafasan yang cepat juga disebabkan oleh kehadiran cecair di dalam paru-paru akibat kegagalan jantung. Berikut adalah beberapa sebab kenapa kucing bernafas lebih laju.
  • Alahan
  • Anemia (darah rendah)
  • Asma
  • Tekanan emosi
  • Keletihan
  • Penyakit jantung
  • panas
  • Sakit
  • Cecair dalam paru-paru
  • Badan asing di kerongkong
  • Jangkitan saluran pernafasan
  • Trauma
  • Pendedahan kepada racun
  • Tumor di dada atau tekak

Cara Mengatasi Kucing Bernafas Laju

Terdapat beberapa cara untuk dilakukan jika kucing kita bernafas dengan laju. Berikut adalah panduan untuk menanganinya mengikut punca yang dialami oleh kucing tersebut.

1. Menggendongnya

Jika anda mendapati kucing yang bernafas dengan laju dan cukup berat, anda boleh menggendong kucing itu supaya dapat membuatkan kucing tersebut lebih tenang. Lebih-lebih lagi jika punca kucing bernafas cepat adalah kerana keletihan dan emosi.

Kaedah ini agak berkesan jika kucing anda bernafas dengan laju, bukan kerana penyakit dalam badannya.

2. Membelai Kucing

Selain daripada penyakit, terdapat perkara lain seperti ketakutan dan emosi yang tinggi yang menyebabkan kucing bernafas lebih cepat.

Dengan membelai kucing, rasa takut dan emosi kucing pasti akan reda jika kita membelainya dengan lembut.

3. Beri Kucing Makanan Kegemarannya

Kucing yang bernafas dengan kuat dan laju juga boleh disebabkan oleh kebimbangan yang berlebihan akibat dikejar haiwan lain.

Jadi untuk itu, cara menangani kucing yang bernafas cepat akibat kebimbangan adalah dengan memberi makanan dan minuman kegemaran mereka.

Kenapa begitu? Kerana dengan makanan dan minuman itu, kucing akan melupakan peristiwa yang membuatnya cemas.

4. Bawa Ke Doktor Haiwan

Dalam kes kucing bernafas laju kerana sakit, anda harus segera membawanya ke doktor haiwan terdekat. Doktor haiwan lebih tahu penyakit dan rawatan apa yang sesuai untuk menangani pernafasan kucing yang cepat.

Sekiranya keadaannya agak teruk, doktor haiwan biasanya akan membawa kucing ini ke bilik rawatan untuk menstabilkan kucing peliharaan anda.

Biasanya doktor haiwan akan memberikan oksigen dan memasukkan kateter untuk mentadbir ubat kecemasan dan cecair secara intravena.

Dalam kes paru-paru terendam, doktor akan melakukan proses untuk mengeluarkan cecair di dada.

Ini boleh meningkatkan pernafasan kucing buat sementara waktu. Selepas itu doktor akan mengambil sampel cecair tersebut untuk siasatan lanjut.

Biasalah, kalau lebih teruk berlaku, doktor akan x-ray dan periksa jantung kucing dengan ujian EKG. Ia berguna untuk melihat betapa teruknya kucing itu tenggelam dalam air dan betapa kuatnya jantungnya boleh bertahan.


Diharap dengan perkongsian kenapa kucing bernafas laju dan cara mengatasinya ini berguna dan dapat memberikan anda pengetahuan sebagai seorang pemilik kucing peliharaan. Sekian.

Sumber: PintarPet
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel