Maksud Disebalik Emoji Love Mengikut Warna

maksud emoji love

Fahamkah maksud emoji love atau hati yang selalu digunakan di whatsapp atau mana-mana media sosial? Dalam artikel ini saya akan terangkan.

Mungkin ada faham dan lebih ramai yang tidak faham maksud emoji love yang ada warna hitam, putih, biru dan warna lain.

Selalunya yang tidak faham memang akan menganggap setiap emoji love ini sebagai simbol cinta yang berwarna-warni. Tetapi sebenarnya terdapat maksud disebalik setiap emoji love mengikut warna ini.

Maksud Emoji Love

1. Emoji Love Merah ❤️

Emoji hati merah aka Red Heart ialah emoji klasik untuk menyatakan cinta, percintaan, hubungan romantik dan simbol persahabatan. Emoji love merah ini juga boleh digunakan untuk menyampaikan bahawa seseorang itu berharga kepada kita. Contohnya, luahan kasih sayang kepada keluarga, kawan atau orang yang paling rapat dengan kita.

2. Emoji Love Putih ๐Ÿค

Apa maksud emoji love yang berwarna putih? Maksud emoji love putih mempunyai makna cinta dan kasih sayang. Biasanya, emoji ini digunakan untuk meluahkan perasaan kepada orang tersayang. Selain itu, emoji love putih juga boleh digunakan untuk bercakap tentang seseorang yang telah meninggal dunia. Seperti mengucapkan kata-kata takziah melalui pesanan ringkas.

3. Emoji Love Ungu ๐Ÿ’œ

Erti emoji love ungu menunjukkan cinta yang sensitif dan penyayang. Sesuai untuk anda yang ingin menzahirkan rasa kasih sayang kepada pasangan.

Bukan itu sahaja, emoji love ungu juga sering digunakan apabila anda sukakan kekayaan. Contohnya, apabila pengguna media sosial berkongsi foto dengan solek, pakaian atau kekayaan mereka, mereka sering menandakannya dengan emoji love berwarna ungu.

4. Emoji Love Biru ๐Ÿ’™

Maksud emoji love biru menunjukkan kepercayaan, keamanan dan keharmonian. Maksud emoji love biru juga boleh melambangkan kesetiaan. Sesuai untuk sesiapa sahaja yang anda percayai.

5. Emoji Love Kuning ๐Ÿ’›

Untuk love kuning, ia paling sesuai digunakan semasa menghantar mesej dengan rakan-rakan. Kerana kuning paling hampir dengan emas, emoji ini juga boleh digunakan untuk rakan-rakan kita yang mempunyai "hati emas" aka baik hati. Bukan itu sahaja, emoji love kuning juga merupakan simbol pujian, kebahagiaan dan rasa optimistik.

6. Emoji Love Hijau ๐Ÿ’š

Maksud emoji love hijau boleh digunakan untuk mewakili cemburu atau kehidupan yang sihat. Apabila anda cemburu dengan pasangan anda, anda boleh menghantar emoji cinta hijau. Tetapi selain daripada menunjukkan perasaan cemburu, ia kadang-kadang digunakan sebagai tanda bahawa anda menyukai kehidupan yang sihat dan organik.

7. Emoji Love Hitam ๐Ÿ–ค

Maksud emoji love hitam boleh menunjukkan beberapa ungkapan, seperti cinta yang mendalam dan romantik atau kesedihan kerana cinta. Ia sesuai untuk diberikan kepada pasangan apabila dia menunjukkan rasa sayang tetapi menyelitkan sindiran.

8. Emoji Love Oren ๐Ÿงก

Emoji love oren ini mempunyai maksud yang hampir sama dengan emoji love merah. Bezanya, emoji love oren sering dikenal pasti dengan hubungan friendzone, di mana lelaki dan wanita mempunyai minat romantik tetapi tidak mempunyai hubungan cinta, aka kekal sebagai kawan.


9. Emoji Two Hearts ๐Ÿ’•

Emoji yang terdiri daripada dua hati, ini boleh digunakan untuk menyatakan perasaan cinta atau sekadar perasaan seronok dan persahabatan. Emoji ini juga mempunyai istilah "Love is In The Air".

10. Emoji Broken Heart ๐Ÿ’”

Emoji Patah Hati biasanya digunakan untuk menyatakan kesakitan yang anda rasa apabila anda kehilangan orang yang anda sayangi. Contohnya, jika ditinggalkan kekasih, kehilangan ahli keluarga, dan lain-lain perkara yang serupa.

11. Emoji Sparkling Heart ๐Ÿ’–

Menurut Dictionary.com, emoji Sparkling Heart menunjukkan cinta dan kasih sayang, atau menyatakan nada gembira dan ceria. Sementara itu, menurut Emojipedia, emoji hati ini melambangkan perasaan berbunga-bunga.

12. Emoji Growing Heart ๐Ÿ’—

Seperti namanya, emoji Growing Heart digunakan untuk mewakili perasaan cinta atau kasih sayang yang terus berkembang. Emoji ini boleh digunakan untuk menunjukkan peningkatan minat terhadap seseorang, objek atau acara.

13. Emoji Beating Heart ๐Ÿ’“

Emoji ini ditafsirkan sebagai simbol jantung yang berdegup. Emoji ini boleh digunakan untuk mewakili kehidupan atau cinta seseorang. Selain itu, emoji ini juga boleh digunakan untuk menyatakan kegembiraan daripada sesuatu aktiviti atau acara.

14. Emoji Revolving Hearts ๐Ÿ’ž

Emoji ini, yang mempunyai bentuk dua hati yang berputar, biasanya digunakan untuk menyatakan jatuh cinta atau tergila-gila dengan seseorang atau sesuatu.

15. Emoji Heart Exclamation ❣️

Penggunaan emoji love tanda seru ini boleh berbeza-beza, tetapi ia paling kerap digunakan untuk menyampaikan kegembiraan. Ia juga boleh digunakan untuk menekankan persetujuan tentang sesuatu yang sangat disukai atau disayangi. Contohnya, jika seseorang dijemput ke perjumpaan semula dengan rakan sekolah menengah dan mereka gembira dengan jemputan itu. Jadi, emoji ini seolah-olah menjadi "tanda" untuk mengesahkan kehadiran.

16. Emoji Heart with Arrow ๐Ÿ’˜

Emoji hati dengan anak panah menusuk hati ini biasanya digunakan untuk melambangkan jatuh cinta atau hubungan cinta baru. Contohnya, jika seseorang ingin meluahkan perasaan mereka kepada orang yang disayangi, mereka boleh menggunakan emoji Hati dengan Anak Panah ini sebagai ayat pelengkap.

17. Emoji Heart with Ribbon ๐Ÿ’ 

Emoji Hati dengan Reben melambangkan seseorang memberikan hati mereka kepada orang lain sebagai hadiah. Emoji ini secara amnya menunjukkan bahawa seseorang itu sangat tergila-gila dengan orang lain.

Itulah maksud disebalik emoji love mengikut warna dan juga bentuk yang selalu digunakan ketika berchat. Semoga bermanfaat.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel