Jenis Komunikasi Bukan Lisan (Nonverbal Communication)

jenis komunikasi bukan lisan

Sebahagian besar daripada komunikasi kita adalah bukan lisan. Pakar mendapati bahawa setiap hari kita bertindak balas terhadap beribu-ribu isyarat dan tingkah laku bukan lisan iaitu termasuk postur, ekspresi muka, pandangan mata, gerak isyarat dan nada suara.

Jenis komunikasi bukan lisan termasuk ekspresi muka, gerak isyarat, paralinguistik seperti kelantangan atau nada suara, bahasa badan, proxemics atau ruang peribadi, pandangan mata, haptik (sentuhan), rupa dan artifak.

9 Jenis Komunikasi Bukan Lisan

Penyelidikan komunikasi dan tingkah laku bukan lisan bermula dengan penerbitan The Expression of the Emotions in Man and Animals karya Charles Darwin pada tahun 1872. Sejak itu, banyak penyelidikan telah dilakukan ke atas pelbagai jenis, kesan, dan ekspresi komunikasi dan tingkah laku yang tidak diucapkan. Walaupun isyarat ini selalunya sangat halus sehingga kita tidak menyedarinya secara sedar, penyelidikan telah mengenal pasti beberapa sembilan jenis komunikasi bukan lisan yang berbeza.

Ekspresi muka

Ekspresi muka menyumbang sebahagian besar komunikasi bukan lisan. Pertimbangkan berapa banyak maklumat yang boleh disampaikan oleh senyuman atau kerutan. Raut wajah seseorang selalunya merupakan perkara pertama yang kita lihat, walaupun sebelum kita mendengar apa yang mereka katakan.

Walaupun komunikasi dan tingkah laku bukan lisan boleh berbeza secara dramatik antara budaya, ekspresi muka untuk kebahagiaan, kesedihan, kemarahan dan ketakutan adalah serupa di seluruh dunia.

Gerak isyarat

Pergerakan dan isyarat yang disengajakan ialah cara penting untuk menyampaikan maksud tanpa perkataan. Gerak isyarat biasa termasuk melambai, menunjuk dan menggunakan jari untuk menunjukkan jumlah angka. Gerak isyarat lain adalah sewenang-wenangnya dan berkaitan dengan budaya.

Dalam tetapan bilik mahkamah, peguam telah diketahui menggunakan isyarat bukan lisan yang berbeza untuk cuba mempengaruhi pendapat juri. Seorang peguam mungkin mengerling jam tangannya untuk menunjukkan bahawa hujah peguam yang menentang itu membosankan atau  dia mungkin membulatkan matanya melihat keterangan saksi dalam usaha untuk menjejaskan kredibilitinya.

Isyarat bukan lisan ini dilihat sebagai sangat kuat dan berpengaruh sehingga sesetengah hakim meletakkan had pada jenis tingkah laku bukan lisan yang dibenarkan di dalam bilik mahkamah.

Paralinguistik

Paralinguistik merujuk kepada komunikasi vokal yang terpisah daripada bahasa sebenar. Ini termasuk faktor seperti nada suara, kelantangan, infleksi dan pitch.

Sebagai contoh, kesan nada suara seseorang terhadap makna ayat. Pendengar boleh mentafsirkan persetujuan dan semangat jika diucapkan dengan nada suara yang kuat. Apabila kata-kata yang sama diucapkan dalam nada suara yang teragak-agak, kata-kata itu mungkin menyampaikan ketidaksetujuan dan kurang minat.

Bahasa Badan dan Postur

Postur dan pergerakan juga boleh menyampaikan banyak maklumat. Penyelidikan tentang bahasa badan telah berkembang dengan ketara sejak tahun 1970-an, tetapi media popular telah menumpukan pada tafsiran berlebihan postur pertahanan, menyilang tangan dan menyilang kaki.

Walaupun tingkah laku bukan lisan ini boleh menunjukkan perasaan dan sikap, penyelidikan menunjukkan bahawa bahasa badan adalah jauh lebih halus dan kurang muktamad daripada yang dipercayai sebelum ini.

Proxemics

Orang sering merujuk kepada keperluan mereka untuk "ruang peribadi", yang juga merupakan jenis komunikasi bukan lisan yang penting. Jumlah jarak yang kita perlukan dan jumlah ruang yang kita anggap sebagai milik kita dipengaruhi oleh beberapa faktor termasuk norma sosial, jangkaan budaya, faktor situasi, ciri personaliti, dan tahap kebiasaan.

Jumlah ruang peribadi yang diperlukan apabila mengadakan perbualan santai dengan orang lain biasanya berbeza antara 18 inci hingga empat kaki. Sebaliknya, jarak peribadi yang diperlukan semasa bercakap dengan orang ramai adalah sekitar 10 hingga 12 kaki.

Pandangan Mata

Mata memainkan peranan penting dalam komunikasi bukan lisan dan perkara seperti melihat, merenung dan berkelip adalah tingkah laku bukan lisan yang penting. Apabila orang bertemu dengan orang atau benda yang mereka suka, kadar berkelip meningkat dan anak mata membesar. Melihat orang lain boleh menunjukkan pelbagai emosi termasuk permusuhan, minat dan tarikan.

Orang ramai juga menggunakan pandangan mata sebagai cara untuk menentukan sama ada seseorang itu jujur. Hubungan mata yang normal dan stabil sering dianggap sebagai tanda bahawa seseorang itu bercakap benar dan boleh dipercayai. Mata beralih dan ketidakupayaan untuk mengekalkan hubungan mata atau eye contact, sebaliknya, sering dilihat sebagai penunjuk bahawa seseorang berbohong atau menipu.


Haptics

Berkomunikasi melalui sentuhan adalah satu lagi tingkah laku bukan lisan yang penting. Terdapat sejumlah besar penyelidikan mengenai kepentingan sentuhan pada peringkat bayi dan awal kanak-kanak.

Dalam buku Interpersonal Communication: Everyday Encounters, pengarang Julia Wood menulis bahawa sentuhan juga sering digunakan sebagai cara untuk menyampaikan status dan kuasa.

Penyelidik telah mendapati bahawa individu berstatus tinggi cenderung untuk menceroboh ruang peribadi orang lain dengan kekerapan dan intensiti yang lebih tinggi daripada individu berstatus lebih rendah. Perbezaan jantina juga memainkan peranan dalam cara orang menggunakan sentuhan untuk menyampaikan maksud.

Wanita cenderung menggunakan sentuhan untuk menyampaikan penjagaan, keprihatinan dan penjagaan. Lelaki, sebaliknya, lebih cenderung menggunakan sentuhan untuk menegaskan kuasa atau kawalan ke atas orang lain.

Penampilan

Pilihan warna, pakaian, gaya rambut dan faktor lain yang mempengaruhi penampilan kita juga dianggap sebagai cara komunikasi bukan lisan. Penyelidikan mengenai psikologi warna telah menunjukkan bahawa warna yang berbeza boleh membangkitkan mood yang berbeza. Penampilan juga boleh mengubah tindak balas fisiologi, pertimbangan dan tafsiran.

Tanggapan pertama sangat penting, itulah sebabnya pakar mencadangkan agar pencari kerja berpakaian sesuai untuk temu duga dengan bakal majikan.

Penyelidik telah mendapati bahawa penampilan boleh memainkan peranan dalam bagaimana orang dilihat dan juga jumlah pendapatan mereka atau adakah mereka orang kaya atau tidak.

Artifak

Objek dan imej juga merupakan alat yang boleh digunakan untuk berkomunikasi secara bukan lisan. Pada forum dalam talian, sebagai contoh, anda mungkin memilih avatar untuk mewakili identiti anda dalam talian dan untuk menyampaikan maklumat tentang siapa anda dan perkara yang anda suka.

Pakaian seragam, sebagai contoh, boleh digunakan untuk mendapatkan sejumlah besar maklumat tentang seseorang. Seorang pegawai polis akan memakai pakaian seragam, dan seorang doktor akan memakai kot makmal putih. Sekilas pandang, pakaian ini memberitahu orang apa yang dilakukan oleh seseorang untuk mencari rezeki.


Kesimpulannya, komunikasi bukan lisan memainkan peranan penting dalam cara kita menyampaikan makna dan maklumat kepada orang lain, serta cara kita mentafsir tindakan orang di sekeliling kita.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel