12 Khasiat Buah Tin Untuk Kesihatan yang Mesti Anda Tahu

Buah tin merupakan salah satu buah yang sering dijadikan bahan dalam makanan dan minuman. Buah ini mempunyai rasa yang manis dan lembut dengan tekstur yang lembut.

Selain itu, buah tin juga terkenal dengan khasiat kesihatan yang tinggi yang membawa banyak manfaat kepada tubuh manusia.

Sejarah buah tin juga boleh dikesan kembali ke zaman purba, dengan bukti sejarah menunjukkan bahawa buah itu telah ditanam sejak zaman Mesir kuno dan dikenal pasti sebagai makanan penting di rantau Mediterranean.

Kandungan Nutrisi Dalam Buah Tin

khasiat buah tin

Buah tin mempunyai rasa manis yang menyegarkan kerana mengandungi gula semulajadinya. Buah ini boleh dimakan segar, diambil ekstraknya atau dikeringkan.

Umumnya, buah tin mempunyai kalori yang rendah dan kandungan nutrisi terdiri daripada vitamin dan mineral. Walaupun begitu, kalori buah tin meningkat apabila dikeringkan kerana peningkatan konsentrasi gula di dalamnya.

Menurut maklumat gizi daripada laman U.S Department of Agriculture, 100g buah tin segar mengandungi komposisi gizi seperti:
  • Energy: 74 kcal
  • Protein: 0,75 g
  • Karbohidrat: 19,18 g
  • Serat: 2,9 g
  • Gula: 16.26 g
  • Kalsium: 35 miligram (mg)
  • Magnesium: 17 mg
  • Kalium: 232 mg
  • Vitamin C: 2 mg
  • Vitamin B-6: 0.113 mg
Selain itu, buah tin juga mengandungi mikronutrien seperti vitamin C, tiamin, riboflavin, dan niasin.

12 Khasiat Buah Tin

Berikut merupakan 12 khasiat buah tin untuk kesihatan:

1. Menjaga berat badan

Makan buah tin dikatakan boleh membantu anda menurunkan berat badan. Ini kerana buah tin mengandungi banyak nutrien yang diperlukan oleh badan, jadi ia boleh membuat anda berasa kenyang lebih lama.

2. Menjaga kesihatan kulit

Buah tin mengandungi khasiat seperti vitamin, antioksidan dan mineral yang baik untuk kulit. Pengambilan buah tin boleh membantu merawat masalah kulit seperti ekzema, vitiligo, dan psoriasis.

3. Anti-tumor

Buah tin mengandungi benzaldehid dan fenol yang boleh bertindak sebagai anti-tumor.

4. Mengatasi masalah tidur

Jika anda mengalami masalah tidur, buah tin mungkin membantu. Kandungan triptofan dalam buah tin dapat membantu meredakan ketegangan dalam badan dan membantu meningkatkan kualiti tidur.

5. Mencegah penyakit jantung

Buah tin mengandungi omega 3 dan kalium yang boleh membantu mencegah penyakit jantung koronari. Kandungan nutrien ini juga terdapat dalam buah-buahan seperti pisang dan mangga.

6. Mengurangkan kolestrol

Kandungan serat yang tinggi dalam buah tin dapat membantu mengurangkan kolesterol dalam badan. Dengan pengambilan serat yang mencukupi, kolesterol berlebihan boleh disingkirkan melalui sistem penghadaman.


7. Mengatasi masalah anemia

Selain kandungan antioksidannya yang kaya, buah tin juga mengandungi zat besi yang tinggi. Buah ini dapat meningkatkan jumlah hemoglobin yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh badan dan mengatasi masalah anemia.

8. Bagus untuk pencernaan

Buah tin mempunyai kandungan serat yang tinggi, yang boleh meningkatkan penghadaman. Kandungan serat juga membantu badan menyerap lebih banyak air dan menjadikan najis lebih lembut.

9. Meningkatkan kesuburan

Buah tin diketahui mempunyai khasiat untuk kesuburan yang tidak dapat dinafikan. Ini kerana buah tin mampu meningkatkan jumlah sperma dan mengelakkan kerosakan pada sperma kerana kandungan antioksidannya yang sangat tinggi.

10. Mengatasi kencing manis

Ekstrak daun dari pokok tin, dipanggil ficusin, telah ditunjukkan untuk meningkatkan insulin dan sifat anti-diabetes yang lain. Oleh itu, penggunaan buah tin dalam rawatan diabetes boleh memberi manfaat.

11. Bagus untuk kesihatan tulang

Kandungan kalsium dalam buah tin sangat baik untuk menguatkan tulang dan mencegah osteoporosis. Oleh itu, adalah dinasihatkan untuk mengambil buah tin dengan teratur.


12. Merawat luka

Selain sebagai makanan, buah tin juga boleh digunakan untuk merawat luka. Ini boleh dilakukan dengan merebus buah tin sehingga mendidih, kemudian masukkan susu. Kemudian sejukkan bancuhan buah tin dan balut pada bahagian yang cedera.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel