12 Khasiat Lobak Putih Untuk Kesihatan

Khasiat lobak putih untuk kesihatan, lobak putih adalah sumber serat makanan, vitamin dan mineral yang mudah disediakan dan boleh dimakan setiap hari.

khasiat lobak putih

Raphanus sativus longipinnatus ialah nama saintifik bagi lobak putih. Sayur-sayuran ini mempunyai kandungan air yang tinggi, serta glukosa, sukrosa, dan fruktosa. Ia juga mengandungi banyak asid ferulik, asid benzo-piruvat, dan asid amino.

Lobak putih asalnya berasal dari Asia Tenggara atau Asia Tengah. Kira-kira 2,500 tahun dahulu, orang Yunani dan Rom menggunakan sayur ini untuk perubatan dan makanan. Kini, jenis varieti lobak agak pelbagai.

Khasiat Lobak Putih

Berikut adalah kebaikan lobak putih untuk kesihatan:

1. Tingkatkan sistem imun

Lobak putih mengandungi sebatian untuk menggalakkan kesihatan dan perlindungan terhadap penyakit tertentu. Sebatian dalam lobak dipanggil glukosinolat.

Memetik daripada Healthline.com, penyelidikan telah dijalankan untuk menguji ekstrak lobak putih yang mengandungi antioksidan. Kajian mendapati bahawa antioksidan mengandungi anti-radang, anti-kanser, dan boleh meningkatkan imuniti.


2. Membantu dalam penurunan berat badan

Lobak mengandungi serat dan nutrien yang boleh mengurangkan rasa lapar dan meningkatkan rasa kenyang. Sayur-sayuran ini membantu meningkatkan proses penurunan berat badan.

Lobak putih juga dianggap sebagai sayuran tidak berkanji kerana ia rendah karbohidrat. Sayur-sayuran ini boleh mengekalkan berat badan yang sihat. Penyelidikan yang dijalankan pada tahun 1197, mendapati bahawa tahap lemak badan dan insulin dalam lobak putih lebih rendah.

3. Meningkatkan kesihatan tulang

Lobak putih mengandungi kalsium yang penting untuk kesihatan tulang. Anda boleh makan lobak dan susu untuk pencegahan penyakit. Lobak putih juga boleh melambatkan proses penuaan semula jadi yang berkaitan dengan kesihatan tulang.


4. Melindungi daripada penyakit kronik

Lobak putih mengandungi serat, vitamin, dan mineral yang dapat melindungi tubuh daripada penyakit. Sesetengah sayur-sayuran, termasuk lobak, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, diabetes, dan kanser tertentu. Beberapa kajian mendapati bahawa pengambilan lobak putih boleh menjadi lebih sihat dan hidup lebih lama.

5. Mengurangkan tekanan darah tinggi

Banyak sayur-sayuran dan buah-buahan dianggap menurunkan tekanan darah, dan lobak putih adalah salah satu daripadanya.

Kaedah pengambilan yang disyorkan untuk tujuan ini adalah sangat mudah. Anda hanya perlu membuat jus daripada 100 gram isi lobak putih dan minum dua kali sehari.

6. Mencegah kerosakan hati

Lobak putih mengandungi enzim yang mempunyai aktiviti hepatoprotektif di dalamnya. Enzim ini boleh mengatasi kesan hepatotoksik pada badan.

Hepatotoksisiti ialah kerosakan pada hati yang disebabkan oleh agen toksik. Jadi, lobak putih boleh menangkis kesan buruk kerosakan hati.

7. Sifat Antimikrob

Terdapat beberapa kajian yang menguji ekstrak pada lobak putih untuk aktiviti antibakteria. Ekstrak lobak mempunyai ciri antibakteria yang kuat terhadap beberapa bakteria seperti Hafnia alvei, Lactobacillus, Bacillus thuringiensis dan spesies kulat seperti Penicillium lilacinum.

Kandungan antimikrob boleh merawat masalah pernafasan. Lobak putih membantu membuka saluran sinus dalam hidung dan melarutkan lendir. Tumbuhan ini mengandungi bioflavonoid yang boleh meningkatkan fungsi paru-paru. Selain itu, lobak putih juga boleh mencegah serangan asma.

Anda boleh membuat jus lobak untuk membersihkan darah, mengurangkan bakteria, patogen, dan menjaga kesihatan sistem pernafasan.

8. Penghadaman yang sihat

Lobak putih mengandungi enzim amilase dan esterase yang baik untuk penghadaman. Enzim ini boleh berguna untuk pencernaan, karbohidrat kompleks, protein, dan lemak.

Pengambilan lobak dapat mengelakkan sembelit dan meningkatkan penyerapan nutrien dalam usus. Jurnal yang diterbitkan dalam Journal of Food & Nutritional Sciences, menggabungkan makanan yang mengandungi protein haiwan dan sayur-sayuran seperti lobak putih untuk penghadaman. Hasilnya, kedua-dua makanan ini dapat memudahkan penghadaman protein dan meningkatkan metabolisme dalam badan.

9. Mencantikkan kulit

Lobak putih boleh membantu anda dalam menjaga kulit anda untuk memastikan ia sihat. Anda boleh tumbuk dan haluskan pada kulit. Lobak putih berguna untuk mencegah anti penuaan pada kulit.

Antioksidan dalam sayuran ini juga dapat mencegah radikal bebas yang berbahaya kepada tubuh. Pengambilan lobak putih dapat melembapkan kulit, mengurangkan penampilan jeragat dan bintik-bintik penuaan pada kulit.

Vitamin A, K, dan C boleh menghalang gangguan kulit daripada keradangan dan menggalakkan pembaikan sel. Terdapat juga kandungan mineral yang tinggi seperti zink, fosforus dan air dalam lobak putih.

Mineral dalam lobak membantu menjaga kesihatan kulit dan mencegah kulit kering. Selain kulit, sayuran ini bermanfaat untuk pertumbuhan rambut dan kuku.


10. Buah pinggang yang sihat

Di dalam badan, buah pinggang berfungsi untuk mengeluarkan nutrien penting daripada darah. Buah pinggang boleh menyingkirkan bahan buangan dalam proses yang dipanggil diuresis. Makanan berkhasiat boleh meningkatkan fungsi buah pinggang secara semula jadi. Salah satu makanan ini ialah lobak putih yang boleh meningkatkan kadar penapisan buah pinggang.

Lobak putih juga dikenali sebagai ubat diuretik semulajadi. Ini bermakna sayur ini boleh melancarkan pembuangan air kecil dan menjaga kebersihan buah pinggang. Selain itu, sayur-sayuran ini dapat menyingkirkan toksin berlebihan dalam lemak dan air melalui pembuangan air kecil.

11. Mencegah penyakit kanser

Khasiat lobak putih yang seterusnya ialah, mampu mencegah kanser. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa lobak putih mengandungi sebatian yang tinggi dengan sifat anti-kanser. Pengambilan tetap boleh melindungi tubuh daripada jenis kanser tertentu, seperti kanser paru-paru dan kanser kolon.

12. Redakan luka melecur yang terkena air panas

Lobak putih yang diparut juga dikatakan boleh meredakan lecur akibat terkena air panas. Bagi mereka yang ingin mencubanya, parut 100 gram lobak merah dan sapukan pada luka.

Itulah senarai khasiat lobak putih yang sangat bagus untuk kesihatan. Diharap perkongsian ini dapat memberikan manfaat kepada anda.
Iklan Atas Artikel
Iklan Tengah Artikel 1
Iklan Tengah Artikel 2
Iklan Bawah Artikel